Ontwerp en implementatie Product Informatie Management systeem. 

ModiForce verzorgt complexe en hoogwaardige modificatie van bedrijfswagens, personenwagens en motorfietsen. Daarnaast is ModiForce ook importeur van sterke merken, zoals Aluca bedrijfswageninrichting en Whelen signalering. 

Digitalisering is een belangrijk onderwerp binnen de handelstak van de organisatie. Om te kunnen omgaan met een groeiende hoeveelheid productinformatie en daarbij de kwaliteit van de informatievoorziening aan dealer en klanten te waarborgen ontstond de behoefte aan een bedrijfsbreed gedeelde en eenduidige productcatalogus. Door deze catalogus onder te brengen in een Product Informatie Management systeem (PIM) werd ModiForce bovendien in staat gesteld om het productportfolio online te gaan tonen, hetgeen met de juiste automatisering zeer eenvoudig is. allin consulting hielp bij het inrichten van het Product Informatie Management systeem en -proces.

In een PIM systeem kun je, binnen één platform, op een efficiënte manier al je productinformatie beheren. Je kunt hierbij denken aan productomschrijvingen, kleuren, afmetingen, afbeeldingen, instructievideo’s en handleidingen. Doordat de informatie niet langer wordt opgeslagen in verschillende systemen, maar centraal beheerd wordt vanuit het PIM-systeem borg je dat de productinformatie altijd up-to-date is en overal hetzelfde. Bijkomend voordeel is dat het veel tijd bespaart, zowel bij het opvoeren als het raadplegen van de productinformatie.

allin consultant Tijmen Pardijs heeft in deze opdracht de recent herijkte strategie van ModiForce als uitgangspunt genomen. Hierin was groei van de handelstak van de organisatie een belangrijke component. Product Management werd uitgedaagd na te denken hoe vanuit hun domein bij kon worden gedragen aan realisatie van de herijkte strategie. Welke keuzes in het productaanbod horen daarbij? Op welke klanten moet worden ingezet, via welke kanalen? Wat is het plan om de product management-, sales-, en leverprocessen op peil te krijgen, zodat de gewenste klantbeleving wordt geboden?

Zoals bij zoveel organisaties was de strategie bij iedereen bekend, maar was niet altijd de vertaalslag gemaakt naar het eigen doen en laten. Een vraag die we vaak stelden was ‘Wat doe jij anders sinds je weet dat dit de nieuwe strategie is?’ Omdat we de ruimte kregen de opdracht breder op te pakken dan enkel een IT-implementatietraject, hadden we veel inzichten en procesverbeteringen als bijvangst.

Tijmen Pardijs

allin consulting

In het project is een ketenbreed Product Informatie Management proces opgesteld, in samenwerking met productmanagers, inkoop, verkoop binnendienst en accountmanagers. Vervolgens zijn de benodigde functionaliteiten van het PIM-systeem geïnventariseerd als afgeleide van het gewenste proces, en is er orde aangebracht in de bestaande productinformatie.

Na een door allin begeleide CRM-pakketselectie is er een PIM-systeem opgeleverd waarin alle productdata is ondergebracht en wordt beheerd. Tevens zijn de benodigde koppelingen met het ERP systeem en de websites gerealiseerd, ten behoeve van de distributie van productinformatie met alle saleskanalen. Ook is een nieuwe website inclusief e-catalogus ontwikkeld, met de mogelijkheid om hier in een later stadium een webshop aan toe te voegen.

Door de strategie als vertrekpunt te nemen werd niet alleen gewaarborgd dat het PIM-systeem bijdroeg aan de strategie, maar konden tevens de activiteiten van Product Management meer met de strategie in lijn worden gebracht.

Benieuwd wat allin consulting voor jou kan betekenen? Neem direct contact met ons op of laat een bericht achter via het contactformulier.

Vondellaan 30
3521 GH  Utrecht

Parkeren bij Rudolf Magnus
Vondellaan 94

KVK: 68149913
BTW: 857321997B01

Contact

contact@allinconsulting.nl

0302819645

Afspraak plannen?

Overig

Algemene voorwaarden
Privacy en cookie statement

Volg je ons al?