Elk bedrijf ervaart de crisis anders. Met ons consultancybedrijf varen we mee op het getij van onze klanten. Gaat het goed met hen, dan gaat het goed met ons. Hebben ze het zwaar, dan hebben wij het ook zwaar. Doordat we in verschillende branches werkzaam zijn, zien we van dichtbij dat sommigen nadeel ondervinden van de crisis en anderen juist voordeel. En onderscheiden zich de vitale bedrijven onder hen. In welke categorie ze ook zitten, de crisis dwingt elk van hen belangrijke keuzes te maken.

Sommige van onze klanten zien hun omzet dalen en nemen defensieve maatregelen om de crisis te overleven. Hun liquiditeitsprognoses worden dagelijks bijgesteld en maken het noodzakelijk te zoeken naar kostenbesparingen. Als gevolg schrappen ze een groot deel van hun verbetertrajecten en de ontwikkeling van nieuwe diensten, of stellen die uit. Een logische reactie als je in een branche zit waar de klappen vallen. Het is alle hens aan dek en wachten op betere tijden. En hopen dat de crisis niet te lang duurt.

Enkele van onze klanten zijn als vitaal aangemerkte bedrijven. Bij hen gaat het werk onverminderd door. Gedreven door het draaiende houden van Nederland doen zij wat nodig is om de crisis het hoofd te bieden.

En dan zijn er de bedrijven die offensieve maatregelen nemen, die de crisis aangrijpen om zichzelf opnieuw uit te vinden. Vaak was dat al een thema, maar vormde het oude, nog succesvolle business model een rem op de ontwikkeling van het nieuwe. De digitale revolutie is al tijden gaande, maar deze katalysator zag niemand aankomen. En meer dan ooit staat het oude business model onder druk. De crisis geeft deze bedrijven de urgentie om een nieuw business model gestalte te geven, hun diensten te transformeren en versneld te digitaliseren.

En dan zijn er de bedrijven die offensieve maatregelen nemen, die de crisis aangrijpen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Wat onze klanten met elkaar gemeen hebben, is dat de crisis hen dwingt keuzes te maken. Waar stop ik mee en waar ga ik mee verder? Wat zijn onze kernactiviteiten en wat moet ik doen om die in stand te houden? Tot welke turnaround dwingt de crisis ons? Want wat vóór de crisis vanzelfsprekend leek, blijkt onder druk discutabel. Welke nevenactiviteiten dragen niet bij aan onze doelstellingen en moeten we stoppen? Maar ook: waarom hebben we niet eerder en voortvarender ingezet op het bijstellen van ons businessmodel? En hoe kunnen we nu versnellen?

De crisis laat ons zien hoe kwetsbaar we zijn. We wisten al dat we moesten veranderen, nu is ook de noodzaak daar. Meer dan ooit is het cruciaal dat dienstverlening naadloos aansluit bij klantbehoeften, (digitaal) gemak biedt en een maatschappelijke bijdrage levert. ‘Wendbaar zijn’ is niet langer een vanzelfsprekende stip op de horizon, iets voor later. Het is wat maakt dat je je koers tijdig kunt bijstellen wanneer dat noodzakelijk is.

Lof voor onze klanten, die doen wat nodig is om de crisis door te komen of deze zelfs aangrijpen om er sterker uit te komen. We leven met jullie mee en staan voor jullie klaar.

Benieuwd wat allin consulting voor jou kan betekenen? Neem direct contact met ons op of laat een bericht achter via het contactformulier.

Tijmen Pardijs

Managing Partner, allin consulting