allin consultant Tijmen Pardijs is Manager Digital Solutions bij Next Urban Mobility en vervult de rol van Product Owner. Opdracht was het opzetten van slimme mobiliteitshubs en een app die het mogelijk maakt om gebruik te maken van deelvervoer. Deze nieuwe dienst van Next – HUUB – is nu een feit.

Hoe de dienst precies moest gaan werken en welke functionaliteiten dan in de app moesten komen waren bij aanvang nog niet duidelijk. Dus heeft Tijmen samen met het team van Next Urban Mobility de digitale roadmap uitgewerkt en is daarna samen met Gazelle, Greenwheels en app-bouwer Label A aan de slag gegaan.

Onze opdrachtgever Next Urban Mobility biedt haar klanten zogenaamde mobiliteitshubs. Een mobiliteitshub is een plek waar verschillende vormen van deelvervoer samenkomen. Deze hub voor werknemers van bedrijven of bewoners van woningcomplexen voorziet in stadsfietsen, e-bikes, e-cars en e-scooters. Daarnaast kan de dienstverlening worden uitgebreid met openbaar vervoer en Greenwheels. Hiermee wordt slim ingespeeld op de parkeer- en bereikbaarheidsproblemen in steden. Door het inzetten van deelvervoer bij nieuwbouwprojecten kan het aantal benodigde parkeerplekken gereduceerd worden. Next Urban Mobility voorziet met deze oplossing op een duurzame manier in de mobiliteitsbehoefte van bewoners, werknemers en werkgevers.

Eerder dit jaar werd de eerste versie van de deelmobiliteitsapp HUUB gelanceerd. Deze app vormt een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Next Urban Mobility. De app voorziet in het reserveren en ontgrendelen van de vervoersmiddelen en verzorgt de betaling van de ritten. HUUB wordt gefaseerd uitgerold, de eerste “HUUB Spots” op locaties van bedrijven en woningprojecten zijn al open, gedurende het jaar zullen er steeds meer bij komen.

“Met HUUB gebruik je een e-bike, e-car of e-scooter, alleen wanneer jij er een nodig hebt.”

Vanuit allin consulting richten we ons steeds meer op het invullen van de Product Owner rol bij onze klanten, zo ook bij Next Urban Mobility. Doordat we tijdelijk onderdeel zijn van het klantteam staan we ‘in het veld’ in plaats van dat we vanaf de zijlijn roepen hoe het moet. Hierdoor kunnen we direct waarde toevoegen en projecten versnellen. Tegelijkertijd proberen we de Agile manier van werken binnen de organisatie naar een hoger plan te tillen. Er wordt gewerkt in sprints van twee weken waardoor er iedere twee weken weer een verbeterde en uitgebreidere versie van de app wordt opgeleverd. Tijdens de sprints worden de nieuwe functionaliteiten van de app uitgebreid getest door (potentiële) gebruikers. Hierdoor weten we wat er nog aangepast moet worden voordat we de nieuwe versie van de app releasen.

Ingrid Staffhorst – General Manager Next Urban Mobility

“Je merkt niet aan Tijmen dat hij extern is, hij is onderdeel van ons team. Tijmen gaat helemaal voor HUUB.”

Zoals vaker voorkomt tijdens complexe ontwikkeltrajecten blijkt gaandeweg dat niet alle items op roadmap gerealiseerd kunnen worden binnen de tijd en het beschikbare budget. Of dat er door ontwikkelingen in de markt wordt besloten om af te wijken van de oorspronkelijke roadmap. Doordat Tijmen nauw samenwerkt met het salesteam van Next Urban Mobility is er een gezamenlijk beeld van hetgeen opgeleverd gaat worden en kunnen de verwachtingen bij klanten gemanaged worden. Dit is niet altijd makkelijk, maar door bewust keuzes te maken in wat er wel of niet ontwikkeld gaat worden wordt er uiteindelijk een solide oplossing opgeleverd die voorziet in de belangrijkste behoeftes van de gebruikers.

Tijmen Pardijs:

“Ik ben ontzettend trots op HUUB en de resultaten die we als team hebben behaald.”

allin consultant Tijmen Pardijs: “Als Manager Digital Solutions (a.i.) van Next Urban Mobility ben ik verantwoordelijk voor het realiseren van de roadmap. Dat houdt in het mede uitwerken van de strategie, de gewenste customer experience, prioriteitstelling en aansturing van interne en externe IT leveranciers voor de realisatie van de IT roadmap. Ontwikkeling doen we volgens de Agile Scrum methodiek in nauwe samenwerking met onze app-bouwer Label A, waarbij ik invulling geef aan de Product Owner rol. Voortdurende afstemming met het team van Next Urban Mobility is daarbij cruciaal.”

“Wat de opdracht bij Next Urban Mobility bijzonder maakt is het start-up karakter van het bedrijf. Er wordt op alle fronten geïnnoveerd, door alleen de nieuwste modellen elektrische auto’s en fietsen in te zetten, door inzet van nieuwe IoT-modules en de ontwikkeling van eigen apps en platformen voor hub management. Daar waar de dienstverlening van Next Urban Mobility onderscheidend is wordt gekozen voor nieuwe technologie. Daar waar mogelijk worden standaard processen en IT-pakketten ingezet.”

Next Urban Mobility is zeer tevreden over de resultaten die zijn behaald. De kracht zit hem in het werken met een multidisciplinair team en het toevoegen van een Product Owner die de wensen vanuit de business kan vertalen naar het externe development team. En daarbij ook nog in staat is om samen te werken met betrokken Pon onderdelen en leveranciers.

Bas van der Pompe – Manager Operations Next Urban Mobility

“Ik heb op dit moment niet de ambitie om de rol van Product Owner te vervullen, maar mocht dit in de toekomst veranderen, dan zou ik het graag op dezelfde manier als allin consulting doen.”

Benieuwd wat allin consulting voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of rechtstreeks met Tijmen Pardijs (06-21620441) of Maarten Benschop (06-10723521).

Contact